Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.rights.licenseReconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)es
dc.contributor.authorLópez, Franciscoes
dc.contributor.authorDe León, Dinorahes
dc.contributor.authorDíaz-Simón, Nadires
dc.contributor.authorMaiche, Alejandroes
dc.date.accessioned2023-03-03T12:49:17Z-
dc.date.issued2022-08-28-
dc.identifier.citationLópez, F.M., de León, D., Díaz-Simón, N., Maiche, A. (2022). Development of Mathematical Cognition: The Role of Technology in Low-SES Populations. In: Alves, M.V., Ekuni, R., Hermida, M.J., Valle-Lisboa, J. (eds) Cognitive Sciences and Education in Non-WEIRD Populations. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-06908-6_11es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/3166-
dc.description.abstractMathematical concepts emerge from an early age. Although children come to the world with some innate pieces of knowledge, their abilities are further developed throughout the first years of life and later solidified by formal education. Environmental differences, such as disparate socioeconomic status (SES), are shown to have contrasting effects on math competence, with children from low SES being negatively impacted. In this chapter, we review the existing literature showing differences in early math performance across SES and the possible ways of overcoming those differences. We present some educational technologies that, used correctly, may contribute to equalizing early math knowledge. Our focus is centered on diverse technologies that have been used in school interventions conducted in Latin American countries, including an overview of past and present studies from our research group in Uruguay. Following a discussion of the positive and negative outcomes, we present some guidelines for the use of educational technologies in low SES contexts.es
dc.description.sponsorshipAgencia Nacional de Investigación e Innovaciónes
dc.description.sponsorshipFundación Ceibales
dc.format.extentPP.1-21es
dc.language.isoenges
dc.publisherSpringer, Chames
dc.relationPrint ISBN 978-3-031-06907-9es
dc.relationOnline ISBN 978-3-031-06908-6es
dc.rightsAcceso embargadoes
dc.sourceM. V. Alves et al. (eds.), Cognitive Sciences and Education in Non-WEIRD Populationses
dc.subjectmathematical cognition; educational technologies; low SES contextses
dc.titleDevelopment of Mathematical Cognition: The Role of Technology in Low-SES Populationses
dc.typeParte de libroes
dc.subject.aniiCiencias Sociales-
dc.subject.aniiCiencias de la Educación-
dc.type.versionAceptadoes
dc.rights.embargoend2024-08-28-
dc.rights.embargoreasonSe deposita el manuscrito aceptado para su publicación luego de la revisión de pares pero antes de la edición y composición tipográfica, siguiendo los lineamientos de la política editorial de Springer, específicamente en lo concerniente al apartado "Self-archiving of books and chapters published via the subscription route".es
dc.identifier.doi10.1007/978-3-031-06908-6_11-
dc.rights.embargoterm2024-08-28es
dc.ceibal.researchlineNuevas formas de conocer, aprender, enseñar y evaluares
dc.ceibal.researchtemaPropuestas de dinámicas de aprendizaje con abordajes innovadores en la relación docente, estudiantes y recursos digitaleses
dc.subject.ceibalAprendizaje de la matemáticaes
dc.subject.ceibalEnseñanza mediada por tecnologíaes
Aparece en las colecciones: Fundación Ceibal

Archivos en este ítem:
archivo Descripción Tamaño Formato  
development of mathematical cognition_the role of technology in low ses populations.pdf
  Fecha de fin de embargo: 2024-08-28
1.4 MBAdobe PDFDescargar  Solicitar una copia

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)