Título : Auditory and haptic feedback to train basic mathematical skills of children with visual impairments
Autor(es): Marichal, Sebastián
Rosales, Andrea
González Perilli, Fernando
Pires, Ana Cristina
Blat, Josep
Fecha de publicación : 1-may-2022
Tipo de documento: Artículo
Versión: Aceptado
Publicado por : Taylor & Francis
Publicado en : Behaviour & Information Technology
Areas del conocimiento: Ciencias Sociales
Ciencias de la Educación
Líneas de investigación: Innovación en la enseñanza y el aprendizaje
Temas de investigación: Modos emergentes de comunicación mediados por tecnología digital y su integración al aprendizaje
Descriptores temáticos: Interacción Tangible
TIC
Enseñanza mediada por tecnología
Videojuegos
Palabras clave del autor: Tangible user interface
Visually impaired
Cognitive training
Technology- enhanced learning
Embodied interaction
Resumen : Physical manipulatives, such as rods or tiles, are widely used for mathematics learning, as they support embodied cognition, enable the execution of epistemic actions, and foster conceptual metaphors. Counting them, children explore, rearrange, and reinterpret the environment through the haptic channel. Vision generally complements physical actions, which makes using traditional manipulatives limited for children with visual impairments (VIs). Digitally augmenting manipulatives with feedback through alternative modalities might improve them. We specifically discuss conveying number representations to children with VIs using haptic and auditory channels within an environment encouraging exploration and supporting active touch counting strategies while promoting reflection. This paper presents LETSMath, a tangible system for training basic mathematical skills of children with VIs, developed through Design-Based Research with three iterations in which we involved 19 children with VIs and their educators. We discuss how the system may support training skills in the composition of numbers and the impact that the different system features have on slowing down the interaction pace to trigger reflection, in understanding, and in incorporation.
Extensión: 51 Pgs
DOI: https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2060860
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/3235
Citación : Marichal, S., Rosales, A., González Perilli, F., Pires, A., & Blat, J. (2022). Auditory and haptic feedback to train basic mathematical skills of children with visual impairments. Behaviour & Information Technology, 1–51. https://doi.org/10.1080/0144929x.2022.2060860
Agencias / Instituciones financiadoras : Universitat Pompeu Fabra (Spain) through MIREGAMIS: 2018 LLAV 00009
Agencia Nacional de Investigación e Innovación - ANII
Fundación Ceibal
Centro Interdisciplinario en Cognición para la Enseñanza y el Aprendizaje - CICEA, Universidad de la República
Universitat Oberta de Catalunya (Spain) through Ministry of Science, Innovation, and Universities IJCI-2017-32162
LASIGE Research Unit (Portugal) through FCT project mIDR (AAC02/SAICT/-2017, project 30347, cofunded by COMPETE/FEDER/FNR), the LASIGE Research Unit, ref. UIDB/00408/2020 and ref. UIDP/00408/2020.
Identificador ANII : FSED_2_2020_1_163592
Nivel de acceso : Acceso abierto
Licencia Creative Commons : Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. (CC BY-NC-ND)
Aparece en las colecciones: Fundación Ceibal

Archivos en este ítem:
archivo  Descripción Tamaño Formato
Last Revision - Main Document with Authors Details - clean copy.pdfDescargar 3 MBAdobe PDF

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. (CC BY-NC-ND)