Título : One Laptop per Child and Bridging the Digital Divide: The Case of Plan CEIBAL in Uruguay
Autor(es): Pittaluga, Lucía
Rivoir, Ana Laura
Fecha de publicación : 2012
Tipo de documento: Artículo
Versión: Enviado
Publicado en : USC Annenberg School for Communication and Journalism, Special Bilingual issue: Research on ICT4D from Latin America
Volume 8, Number 4
Areas del conocimiento: Ciencias Sociales
Ciencias de la Educación
Líneas de investigación: Usos sociales de las TIC y cultura digital
Nuevas formas de conocer, aprender, enseñar y evaluar
Descriptores temáticos: Tecnología educativa
Inclusión
Educación y tecnología
Inclusión digital
Palabras clave del autor: Ceibal Plan
Digital Divide
Social inclusion
Plan Ceibal
Brecha digital
Inclusión social
Resumen : This article analyzes the changes experienced in the digital divide as a result of the implementation of a one-laptop-per-child national policy. The program has been implemented in Uruguay since 2007, and it is known as the “Plan CEIBAL.” It is an adaptation of the One Laptop per Child (OLPC) project devised by the Massachusetts Institute of Technology (MIT). Two sources of information have been used: The annual household survey called Encuesta Continua de Hogares (ECH), prepared by the Instituto Nacional de Estadística (INE) of Uruguay, and interviews conducted among relevant local officers and adult persons from households equipped with Plan CEIBAL laptops. It was concluded that Plan CEIBAL has helped to narrow the digital divide in terms of access to computers and Internet connectivity from education centers. Furthermore, additional changes have been varied regarding other aspects of the digital divide relating to the acquisition and use of computers for human development purposes typical of one-laptop-per-child schemes.
Extensión: pp. 145-159
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/424
Citación : Rivoir A.; Pittaluga L. (2012) One Laptop per Child and Bridging the Digital Divide: The Case of Plan CEIBAL in Uruguay, Volume 8, Number 4, Research on ICT4D from Latin America, pp.145-159.
Nivel de acceso : Acceso abierto
Licencia Creative Commons : Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. (CC BY-NC-ND)
Aparece en las colecciones: Fundación Ceibal

Archivos en este ítem:
archivo Descripción Tamaño Formato  
One Laptop per Child and Bridging the Digital Divide- The Case of Plan CEIBAL in Uruguay.pdf1.06 MBAdobe PDFDescargar

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. (CC BY-NC-ND)