Título : The Relative Age Effects in Educational Development: A Systematic Review
Autor(es) : Urruticoechea, Alar
Oliveri, Andrés
Vernazza, Elena
Giménez Dasí, Marta
Martínez Arias, Rosario
Babarro, Javier Martín
Fecha de publicación : 26-ago-2021
Tipo de publicación: Artículo
Versión: Aceptado
Publicado por: MDPI
Publicado en: International Journal of Environmental Research and Public Health
Areas del conocimiento : Ciencias Sociales
Ciencias de la Educación
Educación General
Otros descriptores : age differences
developmental differences
education
educational process
systematic review
Resumen : There is a large number of variables, studied in the literature, that affect the integral development of students in the educational stage, but few research analyze the effects that relative age can have on development. The aim of this study is to review and summarize the results obtained, on this subject, in recent research. The methodology used has followed the PRISMA declaration. The final sample is composed by 21 articles, which use data from 24 countries and 32 assessments. The main conclusions indicate that relatively younger children in same class groups: (a) obtain significantly lower mean scores in cognitive and motor tests, (b) have a higher repetition rate, and (c) have a less capacity of socialization. Finally, it should be noted that considering the results obtained by the research on relative age effect on child development, some authors propose to adapt educational practices to minimize these effects.
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/448
DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18178966
Financiadores: Agencia Nacional de Investigación e Innovación
Identificador ANII: FMV_3_2018_1_148997
Nivel de Acceso: Acceso abierto
Licencia CC: Reconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)
Aparece en las colecciones: Publicaciones de ANII

Archivos en este ítem:
archivo Descripción Tamaño Formato  
The Relative Age Effects in Educational Development.pdfA Systematic Review584.25 kBAdobe PDFDescargar

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)