Registro completo de metadatos
Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
---|---|---|
dc.rights.license | Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA) | - |
dc.contributor.author | Bakala, Ewelina | es |
dc.contributor.author | Pires, Ana Cristina | es |
dc.contributor.author | Gerosa, Anaclara | es |
dc.contributor.author | Tejera, Gonzalo | es |
dc.contributor.author | Hourcade, Juan Pablo | es |
dc.date.accessioned | 2025-07-09T16:28:10Z | - |
dc.date.available | 2025-07-09T16:28:10Z | - |
dc.date.issued | 2025-06-23 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12381/5157 | - |
dc.description.abstract | As computing education for children continues to grow, there are increasing calls to go beyond teaching computational thinking to empower children to engage with technology in creative and critical ways. Having an honest and accurate understanding of the nature of computing devices, including those portrayed as smart, could help children with this empowerment goal. Prior research on children’s imaginaries and perceptions of robots has had consistent findings across multiple decades, age groups, and geographies, that center around assigning robots human-like characteristics, including problematic ones, such as gender stereotypes, violence, and lack of human control. In this work, we explore the impact of 15 educational robotics (ER) sessions on 30 kindergarten children’s imaginaries about robots. Prior to ER activities, children’s imaginaries aligned with previous findings, but after the sessions, children were less likely to anthropomorphize robots or assign them gender, and a majority of children envisioned robots under their control. | es |
dc.description.sponsorship | Agencia Nacional de Investigación e Innovación | es |
dc.description.sponsorship | Universidad de la República. Facultad de Ingeniería. Comisión Académica de Posgrado | es |
dc.description.sponsorship | Fundação para a Ciência e a Tecnologia | es |
dc.description.sponsorship | Portuguese Recovery and Resilience Program | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.relation.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12381/3658 | es |
dc.relation.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12381/3659 | es |
dc.relation.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12381/3660 | es |
dc.relation.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12381/3661 | es |
dc.relation.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12381/3662 | es |
dc.relation.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12381/3663 | es |
dc.rights | Acceso abierto | * |
dc.source | IDC '25: Proceedings of the 24th Interaction Design and Children. Reykjavík, Junio 2025. | es |
dc.subject | Robótica educativa | es |
dc.subject | Educational robotics | es |
dc.subject | Kindergarten children | es |
dc.subject | Educación inicial | es |
dc.title | Moving Beyond Stereotypes: How Kindergarten Robotics Activities Shape Children's Imaginaries About Robots | es |
dc.type | Documento de conferencia | es |
dc.subject.anii | Ciencias Naturales y Exactas | |
dc.subject.anii | Ciencias de la Computación e Información | |
dc.subject.anii | Ciencias de la Computación | |
dc.subject.anii | Ingeniería y Tecnología | |
dc.subject.anii | Ingeniería Eléctrica, Ingeniería Electrónica e Ingeniería de la Información | |
dc.subject.anii | Control Automático y Robótica | |
dc.identifier.anii | FSED_2_2021_1_169697 | es |
dc.type.version | Publicado | es |
dc.identifier.doi | 10.1145/3713043.3727058 | - |
dc.anii.institucionresponsable | Universidad de la República. Facultad de Ingeniería. Instituto de Computación | es |
dc.anii.institucionresponsable | Universidad de la República, Espacio Interdisciplinario. Centro Interdisciplinario en Cognición para la Enseñanza y el Aprendizaje | es |
dc.anii.subjectcompleto | //Ciencias Naturales y Exactas/Ciencias de la Computación e Información/Ciencias de la Computación e Información | es |
dc.anii.subjectcompleto | //Ciencias Naturales y Exactas/Ciencias de la Computación e Información/Ciencias de la Computación | es |
dc.anii.subjectcompleto | //Ingeniería y Tecnología/Ingeniería Eléctrica, Ingeniería Electrónica e Ingeniería de la Información/Control Automático y Robótica | es |
Aparece en las colecciones: | Publicaciones de ANII |
Archivos en este ítem:
archivo | Descripción | Tamaño | Formato | ||
---|---|---|---|---|---|
IDC_2025_Full.pdf | Descargar | 3.84 MB | Adobe PDF |
Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita:
Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA)