Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.rights.licenseReconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA)-
dc.contributor.authorBakala, Ewelinaes
dc.contributor.authorPires, Ana Cristinaes
dc.contributor.authorGerosa, Anaclaraes
dc.contributor.authorTejera, Gonzaloes
dc.contributor.authorHourcade, Juan Pabloes
dc.date.accessioned2025-07-09T16:28:10Z-
dc.date.available2025-07-09T16:28:10Z-
dc.date.issued2025-06-23-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/5157-
dc.description.abstractAs computing education for children continues to grow, there are increasing calls to go beyond teaching computational thinking to empower children to engage with technology in creative and critical ways. Having an honest and accurate understanding of the nature of computing devices, including those portrayed as smart, could help children with this empowerment goal. Prior research on children’s imaginaries and perceptions of robots has had consistent findings across multiple decades, age groups, and geographies, that center around assigning robots human-like characteristics, including problematic ones, such as gender stereotypes, violence, and lack of human control. In this work, we explore the impact of 15 educational robotics (ER) sessions on 30 kindergarten children’s imaginaries about robots. Prior to ER activities, children’s imaginaries aligned with previous findings, but after the sessions, children were less likely to anthropomorphize robots or assign them gender, and a majority of children envisioned robots under their control.es
dc.description.sponsorshipAgencia Nacional de Investigación e Innovaciónes
dc.description.sponsorshipUniversidad de la República. Facultad de Ingeniería. Comisión Académica de Posgradoes
dc.description.sponsorshipFundação para a Ciência e a Tecnologiaes
dc.description.sponsorshipPortuguese Recovery and Resilience Programes
dc.language.isoenges
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/3658es
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/3659es
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/3660es
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/3661es
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/3662es
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/3663es
dc.rightsAcceso abierto*
dc.sourceIDC '25: Proceedings of the 24th Interaction Design and Children. Reykjavík, Junio 2025.es
dc.subjectRobótica educativaes
dc.subjectEducational roboticses
dc.subjectKindergarten childrenes
dc.subjectEducación iniciales
dc.titleMoving Beyond Stereotypes: How Kindergarten Robotics Activities Shape Children's Imaginaries About Robotses
dc.typeDocumento de conferenciaes
dc.subject.aniiCiencias Naturales y Exactas
dc.subject.aniiCiencias de la Computación e Información
dc.subject.aniiCiencias de la Computación
dc.subject.aniiIngeniería y Tecnología
dc.subject.aniiIngeniería Eléctrica, Ingeniería Electrónica e Ingeniería de la Información
dc.subject.aniiControl Automático y Robótica
dc.identifier.aniiFSED_2_2021_1_169697es
dc.type.versionPublicadoes
dc.identifier.doi10.1145/3713043.3727058-
dc.anii.institucionresponsableUniversidad de la República. Facultad de Ingeniería. Instituto de Computaciónes
dc.anii.institucionresponsableUniversidad de la República, Espacio Interdisciplinario. Centro Interdisciplinario en Cognición para la Enseñanza y el Aprendizajees
dc.anii.subjectcompleto//Ciencias Naturales y Exactas/Ciencias de la Computación e Información/Ciencias de la Computación e Informaciónes
dc.anii.subjectcompleto//Ciencias Naturales y Exactas/Ciencias de la Computación e Información/Ciencias de la Computaciónes
dc.anii.subjectcompleto//Ingeniería y Tecnología/Ingeniería Eléctrica, Ingeniería Electrónica e Ingeniería de la Información/Control Automático y Robóticaes
Aparece en las colecciones: Publicaciones de ANII

Archivos en este ítem:
archivo  Descripción Tamaño Formato
IDC_2025_Full.pdfDescargar 3.84 MBAdobe PDF

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA)