Título : Inclusive design for chemistry laboratories: a participatory approach to supporting students with disabilities in STEM education
Autor(es) : Torres Brunengo, Martin Miguel
Rocca, Agustina
Mollo, Alicia
Guevara, Rocío
Ortega, Maria
Núñez, Ivana
González, Gabriel
Fecha de publicación : 29-oct-2025
Tipo de publicación: Artículo
Versión: Aceptado
Publicado por: Elsevier
Publicado en: Education for Chemical Engineers
Areas del conocimiento : Ciencias Sociales
Ciencias de la Educación
Educación Especial
Ingeniería y Tecnología
Ingeniería Química
Otros descriptores : Diversity
Inclusive education
Universal desing for learning
Students with disabilities
Resumen : This article presents the process implemented to promote inclusive education in STEM at the Faculty of Chemistry, Universidad de la República, Montevideo, Uruguay. As a successful case study, it analyses the academic trajectory of an undergraduate chemical engineering student, who is also a co-author of this work, with a particular focus on the implementation of an institutional inclusion project. The process begins by identifying support needs, making curricular adjustments, co-designing assistive tools, and implementing them when necessary. In cases where specific adaptations are required to support laboratory participation or study-related tasks, low-cost and replicable devices are developed (crucial in the context of public education in emerging or developing countries) using Arduino programming and 3D printing. The process addressed individual learning needs while also fostering broader institutional improvements in inclusive teaching practices. The implementation of this process, as illustrated by the case study, demonstrates that inclusive education in STEM is both feasible and transformative when supported by a coordinated institutional strategy and when diversity is embraced as a catalyst for pedagogical and institutional innovation.
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/5325
Otros recursos relacionados: https://hdl.handle.net/20.500.12381/5134
https://hdl.handle.net/20.500.12381/5133
https://hdl.handle.net/20.500.12381/5132
https://hdl.handle.net/20.500.12381/5182
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ece.2025.10.003
Institución responsable del proyecto: Universidad de la República. Facultad de Química
Financiadores: Universidad de la República. Comisión Sectorial de Investigación Científica
Nivel de Acceso: Acceso embargado
Fin del embargo: 2027-10-29
Licencia CC: Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. (CC BY-NC-ND)
Aparece en las colecciones: Publicaciones de ANII

Archivos en este ítem:
archivo  Descripción Tamaño Formato
Graphical Abstract.pdf
  Fecha de fin de embargo: 2027-10-29
Descargar  Solicitar una copiagraphical abstract219.93 kBAdobe PDF
Manuscript .pdf
  Fecha de fin de embargo: 2027-10-29
Descargar  Solicitar una copiaManuscrito1.86 MBAdobe PDF

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. (CC BY-NC-ND)