Título : Development of Mathematical Cognition: The Role of Technology in Low-SES Populations
Autor(es): López, Francisco
De León, Dinorah
Díaz-Simón, Nadir
Maiche, Alejandro
Fecha de publicación : 28-ago-2022
Tipo de documento: Parte de libro
Versión: Aceptado
Publicado por : Springer, Cham
Publicado en : M. V. Alves et al. (eds.), Cognitive Sciences and Education in Non-WEIRD Populations
Areas del conocimiento: Ciencias Sociales
Ciencias de la Educación
Líneas de investigación: Nuevas formas de conocer, aprender, enseñar y evaluar
Temas de investigación: Propuestas de dinámicas de aprendizaje con abordajes innovadores en la relación docente, estudiantes y recursos digitales
Descriptores temáticos: Aprendizaje de la matemática
Enseñanza mediada por tecnología
Palabras clave del autor: mathematical cognition; educational technologies; low SES contexts
Resumen : Mathematical concepts emerge from an early age. Although children come to the world with some innate pieces of knowledge, their abilities are further developed throughout the first years of life and later solidified by formal education. Environmental differences, such as disparate socioeconomic status (SES), are shown to have contrasting effects on math competence, with children from low SES being negatively impacted. In this chapter, we review the existing literature showing differences in early math performance across SES and the possible ways of overcoming those differences. We present some educational technologies that, used correctly, may contribute to equalizing early math knowledge. Our focus is centered on diverse technologies that have been used in school interventions conducted in Latin American countries, including an overview of past and present studies from our research group in Uruguay. Following a discussion of the positive and negative outcomes, we present some guidelines for the use of educational technologies in low SES contexts.
Extensión: PP.1-21
Relacionado con : Print ISBN 978-3-031-06907-9
Online ISBN 978-3-031-06908-6
DOI: 10.1007/978-3-031-06908-6_11
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/3166
Citación : López, F.M., de León, D., Díaz-Simón, N., Maiche, A. (2022). Development of Mathematical Cognition: The Role of Technology in Low-SES Populations. In: Alves, M.V., Ekuni, R., Hermida, M.J., Valle-Lisboa, J. (eds) Cognitive Sciences and Education in Non-WEIRD Populations. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-06908-6_11
Agencias / Instituciones financiadoras : Agencia Nacional de Investigación e Innovación
Fundación Ceibal
Nivel de acceso : Acceso abierto
Licencia Creative Commons : Reconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)
Aparece en las colecciones: Fundación Ceibal

Archivos en este ítem:
archivo  Descripción Tamaño Formato
development of mathematical cognition_the role of technology in low ses populations.pdfDescargar 1.4 MBAdobe PDF

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)