Título : Gamification strategies as formative assessment methods. A systematic review
Autor(es): Larrosa, Manuel; Wives, Leandro; Rodés, Virginia Rodés
Fecha de publicación : 11-dic-2023
Tipo de documento: Documento de conferencia
Versión: Publicado
Publicado por : XII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2023)
Areas del conocimiento: Ciencias Sociales
Ciencias de la Educación
Líneas de investigación: Innovación en la enseñanza y el aprendizaje
Temas de investigación: Propuestas de dinámicas de aprendizaje con abordajes innovadores en la relación docente, estudiantes y recursos digitales
Descriptores temáticos: Aprendizaje
Innovación educativa
Palabras clave del autor: Gamification
Badges
Formative assessment
Motivation
Resumen : This article aims to deepen the analysis of gamification strategies as an appropriate method to offer feedback in the form of formative assessment for elementary school students (K-12). Although gamification strategies have been crucial in the last decade, studies do not discriminate between game elements, such as leaderboards, levels, rankings, etc. For this reason, this study focuses specifically on one of them: awarding badges to learn more about effects. Beyond its potential, incorporating these practices also supposes a significant challenge: the need for evaluation that formal education systems demand. Based on these topics, a systematic review of the literature covering the period of 2011 to 2020 is proposed, specifically delving into the link between gamification strategies in formal education environments and the implementation of formative assessment techniques through gamification by badges.
Extensión: 12 p.
Tabla de contenido : 1. Introduction 2. Systematic study procedure 3. Objective and research questions 4. Selection criteria 5. Search engines and keywords 6. Results 7. Discussion 8. Conclusions
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.235052
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/3427
Agencias / Instituciones financiadoras : Universidad Federal de Rio Grande do Sul, Universidad de la República, ANII, Fundación Ceibal
Identificador ANII : FSED_2_2021_1_170206
Nivel de acceso : Acceso abierto
Licencia Creative Commons : Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA)
Aparece en las colecciones: Fundación Ceibal

Archivos en este ítem:
archivo  Descripción Tamaño Formato
GSAFAM - publicación CBIE.pdfDescargar GSAFAM - publicación CBIE513.13 kBAdobe PDF

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA)