Título : | Gamification strategies as formative assessment methods. A systematic review |
Autor(es): | Larrosa, Manuel; Wives, Leandro; Rodés, Virginia Rodés |
Fecha de publicación : | 11-dic-2023 |
Tipo de documento: | Documento de conferencia |
Versión: | Publicado |
Publicado por : | XII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2023) |
Areas del conocimiento: | Ciencias Sociales Ciencias de la Educación |
Líneas de investigación: | Innovación en la enseñanza y el aprendizaje |
Temas de investigación: | Propuestas de dinámicas de aprendizaje con abordajes innovadores en la relación docente, estudiantes y recursos digitales |
Descriptores temáticos: | Aprendizaje Innovación educativa |
Palabras clave del autor: | Gamification Badges Formative assessment Motivation |
Resumen : | This article aims to deepen the analysis of gamification strategies as an appropriate method to offer feedback in the form of formative assessment for elementary school students (K-12). Although gamification strategies have been crucial in the last decade, studies do not discriminate between game elements, such as leaderboards, levels, rankings, etc. For this reason, this study focuses specifically on one of them: awarding badges to learn more about effects. Beyond its potential, incorporating these practices also supposes a significant challenge: the need for evaluation that formal education systems demand. Based on these topics, a systematic review of the literature covering the period of 2011 to 2020 is proposed, specifically delving into the link between gamification strategies in formal education environments and the implementation of formative assessment techniques through gamification by badges. |
Extensión: | 12 p. |
Tabla de contenido : | 1. Introduction 2. Systematic study procedure 3. Objective and research questions 4. Selection criteria 5. Search engines and keywords 6. Results 7. Discussion 8. Conclusions |
DOI: | https://doi.org/10.5753/sbie.2023.235052 |
URI / Handle: | https://hdl.handle.net/20.500.12381/3427 |
Agencias / Instituciones financiadoras : | Universidad Federal de Rio Grande do Sul, Universidad de la República, ANII, Fundación Ceibal |
Identificador ANII : | FSED_2_2021_1_170206 |
Nivel de acceso : | Acceso abierto |
Licencia Creative Commons : | Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA) |
Aparece en las colecciones: | Fundación Ceibal |
Archivos en este ítem:
archivo | Descripción | Tamaño | Formato | ||
---|---|---|---|---|---|
GSAFAM - publicación CBIE.pdf | Descargar | GSAFAM - publicación CBIE | 513.13 kB | Adobe PDF |
Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita:
Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA)