Título : Student performance predictive models using LMS data in Primary Schools
Autor(es): Alvarez-Castro, Ignacio
da Silva, Natalia
Fecha de publicación : 6-ago-2023
Tipo de documento: Documento de conferencia
Versión: Publicado
Publicado por : Joint Statistical Meetings 2023
Publicado en : https://ww2.aievolution.com/JSMAnnual/index.cfm?do=ev.pubSearchEvents
Areas del conocimiento: Ciencias Sociales
Ciencias de la Educación
Líneas de investigación: Monitoreo y evaluación
Temas de investigación: Metodologías innovadoras de monitoreo y evaluación de proyectos y políticas digitales
Palabras clave del autor: Educational data science
Learming managment system
random or fixed effects in machine learning
Resumen : Plan Ceibal is a public policy implemented in Uruguay, it is part of the global initiative One Laptop per Child (OLPC, 2005). The basic feature is providing every student and teacher in primary school with a laptop or tablet and internet access. Different data sets were combined, students and teachers activities registered in the Learning Management System (LMS) and student's performance in national standardized tests. Data were used to compute student's engagement indexes, combining motivation, creativity, velocity and performance. Statistical models were used to determine key drivers of LMS use, this is relevant to define educational policies based on evidence. Models for LMS use are fitted for several regional levels. Additionally, statistical learning methods were fitted to predict student's performance in national standardized test using as predictor variables different constructed usage indexes from the LMS platform. A major challenge was how to deal with sub-grouping data structure into machine learning algorithms, usually developed for independent observations. Initial results suggest school district is the main driver of the technology usage in the classroom.
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/3493
Agencias / Instituciones financiadoras : ANII
Identificador ANII : FSDE_2_2020_1_163528
Nivel de acceso : Acceso abierto
Licencia Creative Commons : Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional. (CC BY-NC)
Aparece en las colecciones: Fundación Ceibal

Archivos en este ítem:
archivo Descripción Tamaño Formato  
CEI_JSM_23.pdfPresentación en la conferencia Joint Statistical Meetings 2023, Toronto342.89 kBAdobe PDFDescargar

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional. (CC BY-NC)