Título : Moving Beyond Stereotypes: How Kindergarten Robotics Activities Shape Children's Imaginaries About Robots
Autor(es) : Bakala, Ewelina
Pires, Ana Cristina
Gerosa, Anaclara
Tejera, Gonzalo
Hourcade, Juan Pablo
Fecha de publicación : 23-jun-2025
Tipo de publicación: Documento de conferencia
Versión: Publicado
Publicado en: IDC '25: Proceedings of the 24th Interaction Design and Children. Reykjavík, Junio 2025.
Areas del conocimiento : Ciencias Naturales y Exactas
Ciencias de la Computación e Información
Ciencias de la Computación
Ingeniería y Tecnología
Ingeniería Eléctrica, Ingeniería Electrónica e Ingeniería de la Información
Control Automático y Robótica
Otros descriptores : Robótica educativa
Educational robotics
Kindergarten children
Educación inicial
Resumen : As computing education for children continues to grow, there are increasing calls to go beyond teaching computational thinking to empower children to engage with technology in creative and critical ways. Having an honest and accurate understanding of the nature of computing devices, including those portrayed as smart, could help children with this empowerment goal. Prior research on children’s imaginaries and perceptions of robots has had consistent findings across multiple decades, age groups, and geographies, that center around assigning robots human-like characteristics, including problematic ones, such as gender stereotypes, violence, and lack of human control. In this work, we explore the impact of 15 educational robotics (ER) sessions on 30 kindergarten children’s imaginaries about robots. Prior to ER activities, children’s imaginaries aligned with previous findings, but after the sessions, children were less likely to anthropomorphize robots or assign them gender, and a majority of children envisioned robots under their control.
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/5157
Recursos relacionados en REDI: https://hdl.handle.net/20.500.12381/3658
https://hdl.handle.net/20.500.12381/3659
https://hdl.handle.net/20.500.12381/3660
https://hdl.handle.net/20.500.12381/3661
https://hdl.handle.net/20.500.12381/3662
https://hdl.handle.net/20.500.12381/3663
DOI: 10.1145/3713043.3727058
Institución responsable del proyecto: Universidad de la República. Facultad de Ingeniería. Instituto de Computación
Universidad de la República, Espacio Interdisciplinario. Centro Interdisciplinario en Cognición para la Enseñanza y el Aprendizaje
Financiadores: Agencia Nacional de Investigación e Innovación
Universidad de la República. Facultad de Ingeniería. Comisión Académica de Posgrado
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Portuguese Recovery and Resilience Program
Identificador ANII: FSED_2_2021_1_169697
Nivel de Acceso: Acceso abierto
Licencia CC: Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA)
Aparece en las colecciones: Publicaciones de ANII

Archivos en este ítem:
archivo  Descripción Tamaño Formato
IDC_2025_Full.pdfDescargar 3.84 MBAdobe PDF

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA)