Título : | Moving Beyond Stereotypes: How Kindergarten Robotics Activities Shape Children's Imaginaries About Robots |
Autor(es) : | Bakala, Ewelina Pires, Ana Cristina Gerosa, Anaclara Tejera, Gonzalo Hourcade, Juan Pablo |
Fecha de publicación : | 23-jun-2025 |
Tipo de publicación: | Documento de conferencia |
Versión: | Publicado |
Publicado en: | IDC '25: Proceedings of the 24th Interaction Design and Children. Reykjavík, Junio 2025. |
Areas del conocimiento : | Ciencias Naturales y Exactas Ciencias de la Computación e Información Ciencias de la Computación Ingeniería y Tecnología Ingeniería Eléctrica, Ingeniería Electrónica e Ingeniería de la Información Control Automático y Robótica |
Otros descriptores : | Robótica educativa Educational robotics Kindergarten children Educación inicial |
Resumen : | As computing education for children continues to grow, there are increasing calls to go beyond teaching computational thinking to empower children to engage with technology in creative and critical ways. Having an honest and accurate understanding of the nature of computing devices, including those portrayed as smart, could help children with this empowerment goal. Prior research on children’s imaginaries and perceptions of robots has had consistent findings across multiple decades, age groups, and geographies, that center around assigning robots human-like characteristics, including problematic ones, such as gender stereotypes, violence, and lack of human control. In this work, we explore the impact of 15 educational robotics (ER) sessions on 30 kindergarten children’s imaginaries about robots. Prior to ER activities, children’s imaginaries aligned with previous findings, but after the sessions, children were less likely to anthropomorphize robots or assign them gender, and a majority of children envisioned robots under their control. |
URI / Handle: | https://hdl.handle.net/20.500.12381/5157 |
Recursos relacionados en REDI: | https://hdl.handle.net/20.500.12381/3658 https://hdl.handle.net/20.500.12381/3659 https://hdl.handle.net/20.500.12381/3660 https://hdl.handle.net/20.500.12381/3661 https://hdl.handle.net/20.500.12381/3662 https://hdl.handle.net/20.500.12381/3663 |
DOI: | 10.1145/3713043.3727058 |
Institución responsable del proyecto: | Universidad de la República. Facultad de Ingeniería. Instituto de Computación Universidad de la República, Espacio Interdisciplinario. Centro Interdisciplinario en Cognición para la Enseñanza y el Aprendizaje |
Financiadores: | Agencia Nacional de Investigación e Innovación Universidad de la República. Facultad de Ingeniería. Comisión Académica de Posgrado Fundação para a Ciência e a Tecnologia Portuguese Recovery and Resilience Program |
Identificador ANII: | FSED_2_2021_1_169697 |
Nivel de Acceso: | Acceso abierto |
Licencia CC: | Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA) |
Aparece en las colecciones: | Publicaciones de ANII |
Archivos en este ítem:
archivo | Descripción | Tamaño | Formato | ||
---|---|---|---|---|---|
IDC_2025_Full.pdf | Descargar | 3.84 MB | Adobe PDF |
Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita:
Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-SA)