Título : Sociocognitive Approach to the Validity of Teaching Assessment Instruments
Autor(es) : Cáceres-Bauer, Roberto Daniel
Rodríguez Morales, Pilar Cecilia
Luzardo Verde, Mario Javier
Fecha de publicación : 6-nov-2025
Tipo de publicación: Preprint
Areas del conocimiento : Ciencias Sociales
Ciencias de la Educación
Psicología
Ciencias Naturales y Exactas
Matemáticas
Estadística y Probabilidad
Otros descriptores : Teaching evaluation
Student perceptions
Social cognition
Construct validity
Psychometrics
Resumen : The present study investigates the construct validity of Student Evaluation of Teaching (SET) questionnaires using a sociocognitive approach and rater-mediated assessment methods. The study employed many-facet Rasch measurement (MFRM) and a SET questionnaire to evaluate the quality of teaching in medical courses, accounting for the variability resulting from rater severity and item difficulty. The Central Model of Student Perception (CSP) is a theoretical framework employed to analyze socio-cognitive factors influencing student responses. The findings indicate that students possess the capacity to differentiate between the measured dimensions and correctly interpret the questionnaire items. However, the severity of their responses exhibits considerable variability. The study suggests that SET questionnaires can yield valuable information regarding teaching quality, but only if appropriate instrument design, administration protocols, and data collection and analysis methods are used. The CSP, along with advanced analysis methods like MFRM, provides a flexible approach for evaluating and researching teaching quality.
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/5298
Recursos relacionados en REDI: https://hdl.handle.net/20.500.12381/5299
https://hdl.handle.net/20.500.12381/5300
DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/4uzk2_v2
Institución responsable del proyecto: Universidad de la República
Financiadores: Agencia Nacional de Investigación e Innovación
Identificador ANII: POS_FCE_2021_1_1010823
Nivel de Acceso: Acceso abierto
Licencia CC: Reconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)
Aparece en las colecciones: Publicaciones de ANII

Archivos en este ítem:
archivo  Descripción Tamaño Formato
preprint - psyarxiv Sociocognitive-Appr-Validiy.pdfDescargar Sociocognitive Approach to the Validity of Teaching Assessment Instruments.2.01 MBAdobe PDF

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)