Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.rights.licenseReconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)-
dc.contributor.authorCáceres-Bauer, Roberto Danieles
dc.contributor.authorRodríguez Morales, Pilar Ceciliaes
dc.contributor.authorLuzardo Verde, Mario Javieres
dc.date.accessioned2025-11-11T13:36:58Z-
dc.date.available2025-11-11T13:36:58Z-
dc.date.issued2025-11-06-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/5298-
dc.description.abstractThe present study investigates the construct validity of Student Evaluation of Teaching (SET) questionnaires using a sociocognitive approach and rater-mediated assessment methods. The study employed many-facet Rasch measurement (MFRM) and a SET questionnaire to evaluate the quality of teaching in medical courses, accounting for the variability resulting from rater severity and item difficulty. The Central Model of Student Perception (CSP) is a theoretical framework employed to analyze socio-cognitive factors influencing student responses. The findings indicate that students possess the capacity to differentiate between the measured dimensions and correctly interpret the questionnaire items. However, the severity of their responses exhibits considerable variability. The study suggests that SET questionnaires can yield valuable information regarding teaching quality, but only if appropriate instrument design, administration protocols, and data collection and analysis methods are used. The CSP, along with advanced analysis methods like MFRM, provides a flexible approach for evaluating and researching teaching quality.es
dc.description.sponsorshipAgencia Nacional de Investigación e Innovaciónes
dc.language.isoenges
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/5299-
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12381/5300-
dc.rightsAcceso abierto*
dc.subjectTeaching evaluationes
dc.subjectStudent perceptionses
dc.subjectSocial cognitiones
dc.subjectConstruct validityes
dc.subjectPsychometricses
dc.titleSociocognitive Approach to the Validity of Teaching Assessment Instrumentses
dc.typePreprintes
dc.subject.aniiCiencias Sociales-
dc.subject.aniiCiencias de la Educación-
dc.subject.aniiPsicología-
dc.subject.aniiCiencias Naturales y Exactas-
dc.subject.aniiMatemáticas-
dc.subject.aniiEstadística y Probabilidad-
dc.identifier.aniiPOS_FCE_2021_1_1010823es
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31234/osf.io/4uzk2_v2-
dc.anii.institucionresponsableUniversidad de la Repúblicaes
dc.anii.subjectcompleto//Ciencias Sociales/Ciencias de la Educación/Ciencias de la Educaciónes
dc.anii.subjectcompleto//Ciencias Sociales/Psicología/Psicologíaes
dc.anii.subjectcompleto//Ciencias Naturales y Exactas/Matemáticas/Estadística y Probabilidades
Aparece en las colecciones: Publicaciones de ANII

Archivos en este ítem:
archivo  Descripción Tamaño Formato
preprint - psyarxiv Sociocognitive-Appr-Validiy.pdfDescargar Sociocognitive Approach to the Validity of Teaching Assessment Instruments.2.01 MBAdobe PDF

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento 4.0 Internacional. (CC BY)