Título : Central and attributional models of student perception of teaching and their learning
Autor(es) : Cáceres-Bauer, Roberto Daniel
Rodríguez Morales, Pilar Cecilia
Luzardo Verde, Mario Javier
Fecha de publicación : 30-ene-2024
Tipo de publicación: Artículo
Versión: Publicado
Publicado por: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Publicado en: Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. Vol. 18, No. 1 (2024)
Areas del conocimiento : Ciencias Sociales
Ciencias de la Educación
Psicología
Otros descriptores : Perception
Teacher effectiveness
Construct validity
Social psychology
Student motivation
Resumen : Introduction: The central model of student perceptions presented, offering a general characterization of their perception and its role in the relationship between teaching, learning and context, from a socio-cognitive perspective. Also, the attributional model of student perception is presented, which is based on the central model and integrates the view of Weiner’s attributional theory. Background: The theoretical contribution made is based on the analysis of the student’s perception from the perspective of cognitive social psychology and socio-cognitive theories of motivation, and a substantive approach to construct validity. Discussion:The models presented offer a useful conceptual framework for research on the quality of teaching and learning, the development and validation of instruments, and educational evaluation.
URI / Handle: https://hdl.handle.net/20.500.12381/5300
Recursos relacionados en REDI: https://hdl.handle.net/20.500.12381/5298
https://hdl.handle.net/20.500.12381/5299
DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2024.1814
Institución responsable del proyecto: Universidad de la República
Financiadores: Agencia Nacional de Investigación e Innovación
Identificador ANII: POS_FCE_2021_1_1010823
Nivel de Acceso: Acceso abierto
Licencia CC: Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-NC-SA)
Aparece en las colecciones: Publicaciones de ANII

Archivos en este ítem:
archivo  Descripción Tamaño Formato
1814_18_01_2024_ingles_final.pdfDescargar Central and attributional models of student perception of teaching and their learning288.4 kBAdobe PDF

Las obras en REDI están protegidas por licencias Creative Commons.
Por más información sobre los términos de esta publicación, visita: Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. (CC BY-NC-SA)